Biotechnieken (D/A)
Wat kan je verwachten?
- Je legt in het specifieke gedeelte een sterke focus op chemie, biologie, fysica en op het toegepast wetenschappelijk onderzoeken en oplossen van problemen via productie- en procestechnieken.
- Vooral labo- en STEM-vaardigheden staan centraal, maar ook het analyseren van biochemische productieprocessen, met aandacht voor meet-, sturings- en regeltechnieken.
- Het is belangrijk dat je nauwkeurig kan werken en dat je oog voor detail hebt graag onderzoekt, analyseert en naar oplossingen zoekt.
- Van onze wetenschappelijke richtingen krijg je in Biotechnieken de meeste uren labo. In deze studierichting is het belangrijk dat je houdt van chemie, laboactiviteiten en biochemische processen. Je zoekt naar verband tussen de structuur en de eigenschap van stoffen en je leert over de classificatie van anorganische en eenvoudige organische stoffen.
Vak | Aantal lesuren per week 3de jaar |
Aantal lesuren per week 4de jaar |
---|---|---|
Basisvorming | ||
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 2 | 2 |
Engels | 2 | 2 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Wiskunde | 4 | 4 |
ICT | 1 | 1 |
Specifieke vakken - theorie | ||
Toegepaste chemie | 3 | 3 |
Toegepaste fysica | 2 | 2 |
Toegepaste biologie | 2 | 2 |
Specifieke vakken - vaardigheden | ||
Labo chemie + STEM (denkatelier) | 4 | 4 |
Labo fysica + STEM | 2 | 2 |
Labo biologie + STEM | 2 | 2 |
Wat na de opleiding?
Na de tweede graad Biotechnieken stroom je door naar de volgende opleiding met dubbele finaliteit:
Deze richting bereidt je voor om na het zesde jaar bv. een professionele bacheloropleiding of een Se-n-Se-opleiding te starten binnen de vakgebieden van chemie, biologie of agro- en biotechniek, of om te gaan werken nadat je je diploma secundair onderwijs hebt behaald.